בריאות גופנית ובריאות כוללת

נושא הבריאות הוא נושא שמאוד מעסיק אותנו בתקופה האחרונה, אם זה אוכל בריא, פעילות ספורטיבית כדי לשמור על בריאות ובמיוחד הפנדמיה, וירוס הקורונה המגיפה הכלל עולמית  שגורמת להרבה שינויים בריאותיים. במאמר זה ננסה להתבונן על נושא הבריאות ממבט שונה. מחלת הסרטן היא מחלה נוראית. בימינו אנו, המחלה תוקפת ילדים, נשים, גברים ומבוגרים בכל שכבות האוכלוסייה. מה היא בעצם מחלת הסרטן? תאים שגדלים בגוף והורסים את כל התאים שסביבם וכך לאט לאט הורסים את כל מערכות הגוף. אלה הם למעשה תאים בריאים, חלק מגוף שלם בריא ומתפקד, שיצאו מאיזון "והחליטו" לפרוש מהמערכת הכללית של הגוף ולפעול באופן עצמאי על דעת עצמם. כמובן שזהו רק דימוי שנשמע כמו מרידה או הפיכה באיזשהו מקום בעולם אך למעשה זהו מצב גופני פנימי שיוצא מאיזון ויוצר גידול ממאיר שגדל ללא שליטה מכיוון שהתאים לקחו חירות לעצמם לנהוג באופן עצמאי ונבדל ממכלול הגוף. הסרטן אינו מתחשב יותר בגוף כמערכת שלמה ונוהג באופן אגואיסטי ומתייחס רק אל תאיו המתרבים. כיום החברה שלנו מתקיימת כמו גוף סרטני. אם נתבונן על כל העולם כגוף אחד גדול, אנו, בני האדם, במו ידינו, הורסים אותו בשיטתיות, ממש כמו סרטן, עד שלאט לאט נגיע למצב שכל המערכות יקרסו. מצבם של הצומח והחי על פני כדור הארץ הולך ומדרדר, מינים שלמים נכחדים, במשך מאות שנים האגו שלנו הלך וגדל שתינו את משאבי כדור הארץ עד שבמאה הקודמת ובמאה הנוכחית המצב הגיע לנקודה קריטית.

המצב הזה נוצר רק בגלל התיאבון המוגבר שלנו, תאוות הבצע הבלתי נשלטת, הרצון להרוויח על חשבון אחרים ועל חשבונו של הכוכב שעליו אנו חיים. אנו במו ידינו גורמים לחולי, חולי חברתי וחולי פיזי. ניתן לראות לכך המון דוגמאות, לחולי של כל העולם, לקריסה מתגברת שקיבלה תאוצה בפנדמיה האחרונה ולאלה שעוד יבואו אם לא נתקיים באופן בריא, טבעי ונכון. בריאות, היא אולי לא לטפל במחלה, אלא למנוע אותה, כלומר אנו צריכים לספק בריאות לכולם, לספק את כל התנאים כך שכולם יהיו בריאים (כולל הדומם, החי, הצומח ובני האדם), ומעט לטפל בחולי.

נושא הבריאות הוא לא רק בריאות גופנית, אלא בריאות כוללת: כלכלית, נפשית, רוחנית, גופנית, בכל המישורים שבעולם שלנו. בריאות הוא איזון, שיווי משקל בקשר שלי לסביבה. כאשר הקשר שלי לסביבה הוא נכון, מדויק, בריא, גם הקשר שלי לגוף יהיה נכון, ואם אני לא בקשר בריא עם הסביבה, הגוף שלי לא יהיה בריא. אנחנו רואים לכך הרבה דוגמאות, רוב המחלות הקיימות היום הן כתוצאה מחוסר איזון, מלחצים, חוסר שקט, חומרים לא בריאים של הנדסה גנטית ועוד. הסביבה משפיעה עלינו לצרוך עוד ועוד, מדגישה השגיות ואינדיבידואל, כסף וכבוד וזונחת ערכים של שותפות גורל, אהבת הזולת וכבוד הדדי.  כדי להיות בריא אני צריך להיות קשור לסביבה בריאה ומאוזנת, שתאזן אותי, שאני ארגיש בסביבה ביטחון, לצמוח, שאקבל ממנה הזנה נכונה ובריאה, שתדאג לחנך אותי כך שאתחשב בכולם ויהיה לי חשוב לדאוג לגוף הגדול ולא רק לגוף שלי.