גשרים של קשרים

כל אחד מאיתנו הוא בעצם רצון להנות. בתוכינו יש מנגנון שתדירות עושה חישוב לא מודע – האם משהו יכול להזיק לי או איך אני יכול לקבל ממנו תענוג, רווח? לברוח מסכנה או לרוץ להנאה. זוהי מהות התנהלותינו בחיים בכל מובן אפשרי.  מה זה אומר לגבי התקשרויות בין אנשים?

בימינו, האגו האנושי כל כך גדול שגישת ברירת המחדל שלנו מול כל אדם היא איך אני מגן על עצמי? מה מנסים לקחת ממני ואיך אני מונע את זה? הווה אומר שכל התנהלות בין אנשים בין אם ברחוב, בעבודה ואפילו מול בני הזוג והמשפחה, הנטייה הראשונית הבסיסית הלא מודעת של כולנו היא – הגנה עצמית מכל תקיפה אפשרית, כי זו הנחת היסוד. כולם מחפשים לקחת מאיתנו משהו. 

גם אני עושה חישובים דומים בתוכי. אם שלב החסימה הראשוני שלל פגיעה אפשרית, המנגנון הפנימי עובר לשלב השני – מה אני יכול להרוויח מהאדם הזה? איך אני יכול להנות ממנו? אם האדם שמולי לא מהווה פוטנציאל להנאה או רווח אז הוא חסר תועלת וחסר חשיבות.

לא נעים לשמוע אך כולנו אנשים מפוכחים וזוהי המציאות אך משמעותה שחיינו מלאים במאבקים, אי הבנות וחוסר סיפוק אפילו מול האנשים הקרובים אלינו ביותר. אנחנו מנהלים יחסים כמו שמנהלים שדה קרב ואיכות חיינו היא בהתאם. אנשים לא מבינים אחד את השני אפילו בשיחות הכי פשוטות, אפילו אם יש כוונות טובות, אנחנו כלואים באיזה לופ שקשה מאד לצאת ממנו. בני ברוך מסבירים כי עלינו להבין את הטבע שלנו שמשעבד אותנו למנגנון הפנימי הזה ולהתחיל לנסות לבנות גשרים מעליו. 

מה זה אומר לגבינו המבוגרים? אנחנו מבינים  את העולם ומכירים את הסכנות שבו כלומר טבעם של אנשים אבל אם נגדיל את החשיבות של האנשים שאנחנו רוצים בקשר טוב איתם הדבר יקל עלינו להקשיב להם בקשב רב, בעניין ובנסיון כנה להבינם. תרגיל פרקטי מצויין בנושא הוא לשחק עם האדם שמולי במשחק תפקידים. 

במשחק אנחנו נוריד את כל החסמים וההגנות וננסה לראות את המצב- לנהל את השיחה- מנקודת מבט האחר. למשל-אמא תשחק את הבת ותסביר ל"אמה" מה היא רוצה, מה היא מצפה ממנה ולמה מפריעה לה גישתה והבת באותה כנות תשחק את תפקיד האם, מדוע היא מבקשת זאת עבורה, מה הגיוני בבקשתה ומה מפריע לה בגישת הבת. כך תתאפשר יציאה של כל אחד מתוך עצמו ויוכל להתבצע חיבור בין אנשים שלא מבקשים לנצל זה את זה אלא להבין, ליצור קשר. 

כולנו כלואים בתוך בועות. האגו שלנו לא מאפשר לנו להגיע לקשר משמעותי ובריא עם האנשים בחיינו. אין לנו ברירה חוץ מלבנות גשרים של חיבור מעל לכל החסמים כי החללים שבתוכינו מתמלאים רק מאינטאקציות טובות עם אנשים אחרים.